Spastische Darm

Leven zonder buikklachten

FemalePain4

Een prikkelbare darm (PDS) is een verstoring van je maag-darmkanaal. Een groot aantal van de Nederlandse bevolking heeft er last van. Een prikkelbare darm hebben betekent dat vooral je dikke darm te veel of juist te weinig bewegingen maakt. Dit veroorzaakt diarree of obstipatie. In veel gevallen zijn de zenuwen van je darmwand overgevoelig. Je darmen geven hierdoor een verkeerd signaal aan je hersenen af. Het kan ook zijn dat je hersenen een verkeerd signaal aan je darmen doorgeven. In dit geval is stress van grote invloed. Functionele maagklachten (dyspepsie) zijn klachten waarbij je last hebt van oprispingen en een opgeblazen gevoel in je buik. Bij lang aanhouden van deze klachten kunnen pijnklachten, misselijkheid en brandend maagzuur het gevolg zijn. Deze klachten kunnen uiteindelijk resulteren in een maagzweer.

Mogelijke aanleiding pijn

Medisch onverklaarbare buikklachten kunnen beschouwd worden als het ontregelen van je (stress) fysiologische regelsystemen. Het zijn deze ontregelingen die kunnen leiden tot (zelfs hevige) buikklachten zonder dat er bij je aantoonbare lichamelijke afwijkingen waarneembaar zijn. Bij stress geven je hersenen een signaal aan je lichaam voor de productie van de stresshormonen adrenaline en cortisol. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat je spieren zich aanspannen en je spijsvertering op een laag pitje gaat. Indien er geen ontspanning plaatsvindt blijft de hoeveelheid van deze hormonen in je lichaam te hoog en raken je systemen verstoord. Door deze aanhoudende productie van stresshormonen zullen je buikorganen niet goed functioneren en zul je klachten krijgen. Vooral je maag en darmen zijn zeer gevoelig voor deze stresshormonen.

Onze aanpak

FemalePain2

De behandeling zal zich richten op lichamelijke, psychische en sociale factoren die je pijnen veroorzaken. De psychosomatische behandeling zal uit de volgende drie behandelvormen bestaan:

De counsellor gaat samen met je onderzoeken wat je belemmerende patronen, dieperliggende blokkades zijn en zo ontdekken welke stressfactoren mogelijk invloed hebben op je hoofdpijn. Door het gebruik van verschillende onderzoeksmethoden is de therapeut in staat om samen met jou een mogelijke oorzaak van je klacht te lokaliseren en te benoemen.

Hypnose is een natuurlijke normale bewustzijnstoestand, waarbij je gebruik maakt van je onbewuste geest en je lichaam instructies geeft en stuurt. Hypnose is een bewustzijnstoestand waarin je in sterke mate gehoor kunt geven aan suggesties dan in normale omstandigheden mogelijk is. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat je in hypnose in staat bent controle te krijgen over delen van jezelf die in een normale toestand buiten bereik van je rationele, logische en bewuste geestelijk vermogen liggen. Onder hypnose kun je veranderingen tot stand brengen in je eigen lichamelijke, psychische en emotionele processen. Door visualisaties en suggesties wordt in een trance je pijnprikkel aangepakt.

EFT is een combinatie van oude Oosterse geneeswijzen en moderne Westerse psychologie. Het is een gezamenlijke aanpak van lichaam, emoties, gedachten, je zenuwstelstel en je fijne energienetwerk dat door je lichaam stroomt; het merediaansysteem. Doordat jij of je therapeut zachtjes op een aantal acupunctuurpunten klopt, terwijl je je richt op je buikklachten, wordt er een kalmerend signaal naar je brein gestuurd. Dit stimuleert je relaxatie respons van je lichaam waardoor je ontspanning ervaart. De heftigheid van je buikpijn neemt af en er ontstaat steeds meer innerlijke rust. Je pijnreactie neemt af. EFT kun je zelf na instructie van je therapeut thuis toepassen